REINERTSEN - fremtidens subseaarkitekt

På UTC-konferansen i Bergen presenterte REINERTSEN Subsea sitt system for subseafabrikker, som er basert på standardmoduler. Det er et forsøk på å få standardisering av subseafabrikker. - Vi i REINERTSEN ønsker å være subseaarkiteksten i fremtiden. Vi vil også være hovedkontraktør for subseautbyggingen, sier Torkild R. Reinertsen til Teknisk Ukeblad.

Det er i dag for dyrt og komplisert å bygge subseaanlegg, og det er veldig liten utvikling på området. - Slik markedet fungerer i dag er det fire store leverandører. Om en av de vinner jobber, er de andre helt ute. Vår løsning vil gagne alle.

Systemet består av standardiserte moduler, som kan byttes ut etter behov. Det vil blant annet gjøre det enklere å utvikle en subseastasjon i flere steg. Modulene i systemet har en standard størrelse, uansett hvilke komponenter de inneholder. Det kan for eksempel være en miksemodul eller en kompressormodul. En komponent i systemet må dermed passe inn i en "kasse". REINERTSEN sitt forslag  er moduler på 4x5x8 meter, med en vekt på mindre enn 60 tonn. Vi legger imidlertid opp til at industrien selv skal bestemme hva de endelige modulmålene skal være. Modulene vil også ha standard grensesnitt for tilkobling. Dermed vil modulene enkelt kunne produderes av forskjellige leverandører, uten at det er behov for at de blir enige seg i mellom hvor tilkoblingene skal befinne seg. Det vil bidra til å redusere kostnader, ettersom designen kan gjenbrukes flere steder.

REINERTSEN begynte å jobbe med prosjektet i 2013. Senere kom Statoil med en forespørsel om en studie om flytting av prosessering til havbunnen. De ville ha en produktnøytral metode. Statoil gikk imidlertid for løsninger fra FMC og Saipem. REINERTSEN valgte derfor å fortsette utviklingen av egen løsnin, og har investert større beløp i den. Resultatet ble presentert på UTC, og har også vært presentert for Statoil. - For å redusere kostnadsnivået i subseaindustrien, må kostnadene ned. Da er mer standardisering og mindre skreddersøm nødvendig. Dette er derfor en interessant løsning og godt eksempel på respons vi ønsker fra lverandørindustrien, sier Trond Stokka Meling, leder for Subsea og marin teknologi i Statoil. 

- Vi har presentert dette til mange operatører, og vi får bare positive tilbakemeldinger. De fleste av dem er interesserte. Det er likevel et stykke fra interesse til gjennomføring. Vår løsning kan være med på å gi bransjen forutsigbarhet og bidra til å øke volumet, sier Are Michael Synnes, senioringeniør subsea i REINERTSEN.


Les artikkelen i Teknisk Ukeblad her

REINERTSEN - fremtidens subseaarkitekt
REINERTSEN - fremtidens subseaarkitekt

Design: HK, CMS: Wondercode